Zamknij
REKLAMA

Dopalacze - co powinniśmy wiedzieć

10:13, 28.05.2019 | T.P
REKLAMA
Skomentuj

Okres letni, w tym głównie wakacje i związana z tym duża ilość czasu wolnego sprzyja eksperymentowaniu z różnymi środkami psychoaktywnymi. Takie doświadczenia często jednak mają swój tragiczny skutek. Gdzie szukać pomocy, po czym rozpoznać dopalacze i przedmioty służące do ich zażywania? To tylko niektóre z informacji, jakie przekazują policjanci w czasie spotkań z młodzieżą i ich rodzicami.

Zaczyna się niewinnie – od jednego specyfiku, ot tak, dla szpanu - a finał jest druzgocący. Trucizny stosowane w dopalaczach powodują nieodwracalne zmiany w organizmie człowieka. Sprzedawane są w sklepach lub przez internet pod nazwą artykułów kolekcjonerskich, często oznaczone napisem „Produkt nie do spożycia”.

Ponieważ nigdy nie wiadomo jaki jest ich skład- nie wiemy też jak działają na organizm. Ołów, rtęć, mefedron czy etylon- to tylko niektóre składniki dopalaczy. Dlatego opolscy policjanci na spotkaniach z dziećmi i młodzieżą apelują o rozwagę i uświadamiają młodych ludzi, że sięganie po dopalacze jest przejawem braku dojrzałości i szacunku dla własnego zdrowia. Mundurowi uświadamiają, że dopalacze to substancje silnie wpływających na psychikę i funkcjonowanie organizmu, a skutki ich zażycia bywają nieodwracalne.


Pamiętajmy:

Najczęstszymi powodami sięgania przez młodzież po środki psychoaktywne są:

-chęć zaspokojenia ciekawości,

-chęć bycia akceptowanym przez grupę rówieśniczą,

-udowodnienie przed rówieśnikami swojej „dojrzałości”,

-chęć odreagowania stresu, niepowodzenia,

-chęć pokonania wstydu i nieśmiałości w relacjach z rówieśnikami,

-obawa przed wykluczeniem,

-gwarancja „dobrej” zabawy.

 

Na co powinno się zwrócić uwagę, co powinno zaniepokoić rodzica /opiekuna

-wygląd oczu (zaczerwienione spojówki lub brzegi powiek, łzawienie, opadnięcie powieki, nadmierne rozszerzenie lub zwężenie źrenic, powolna reakcja źrenic na światło, oczopląs przy wpatrywaniu się w stały punkt);

-złe samopoczucie, brak chęci do życia, depresja;

-stany euforyczne, gadatliwość a następnie otępienie i apatia;

-zmiana nawyków żywieniowych - brak apetytu lub objadanie się;

-kłopoty w szkole, wagary, pogorszenie ocen;

-próby wyłudzania lub podbieranie pieniędzy na nieokreślone wydatki;

-nieuzasadnione ataki złości, agresji;

-wychodzenie z domu na krótko, poprzedzone dzwonkiem domofonu lub telefonem od nieznanej osoby;

-wprowadzenie do słownictwa nowych zwrotów, często niezrozumiałych dla dorosłych, tzw. slangu narkotykowego;

-pojawienie się w domu nowych akcesoriów, typu lufki, sreberka, małe woreczki z zamknięciem strunowym, tzw. dilerki, itp.;

-zmiana zapachu ciała.

 

Skutki zażycia dopalaczy

-bóle głowy, migrena;

-kołatanie serca (przyspieszone tętno często sięgające 200, duszności, ból w klatce piersiowej;

-agresja, zaburzenia koordynacji ruchowej, drżenie rąk;

-nudności, wymioty, biegunka;

-zmęczenie, osłabienie, brak zdolności koncentracji;

-reakcje alergiczne;

-myśli samobójcze, omamy;

-napady leku, halucynacje;

-nadmierna wrażliwość na dźwięki i światło.

 

Jak należy się zachować, co robić, jeśli mamy podejrzenie, że dziecko zażyło dopalacze. Nie należy reagować zbyt gwałtownie. Złość może wzbudzić agresję.

Jeśli dziecko jest uzależnione, należy motywować je do leczenia i poszukać sprawdzonego ośrodka, jeśli będzie gotowe na leczenie. Najlepiej najpierw wysłuchać, co młody człowiek ma do powiedzenia, starając się zrozumieć jego trudności i problemy. Groźby i kary przynoszą krótkotrwałe i powierzchowne rezultaty. Konieczne jest zdobycie zaufania dziecka oraz nawiązanie z nim lepszego kontaktu.

Aby rozwiać podejrzenia, że dziecko być może sięga po narkotyki, można wykonać odpowiednie badania. Takie testy dostępne są w każdej aptece.

Niestety, w przypadku tzw. dopalaczy, ich wykrycie w organizmie, nie jest tak łatwe do stwierdzenia, ponieważ skład dopalaczy jest nieznany i ulega modyfikacjom.

Mundurowi apelują do rodziców i opiekunów, aby poświęcali więcej czasu swoim pociechom i organizowali im czas wolny. Ważne jest, aby dzieci miały poczucie wsparcia i zrozumienia. Taka postawa dorosłych może ustrzec młodych przed niebezpiecznym „eksperymentowaniem” z dopalaczami, wielokrotnie kończącym się tragicznie.

źródło: KPP Nysa

(T.P)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
REKLAMA
© nysainfo.pl | Prawa zastrzeżone