Kolej wraca na właściwe tory – hybrydowe Impulsy zmienią oblicze regionu
Wszystko wskazuje na to, że przed nami mała kolejowa rewolucja. Po latach zastoju w naszym regionie pojawią się nowe pociągi. Od kilku lat w Polsce systematycznie wzrasta liczba pasażerów na kolei – jednak muszą mieć zapewnione odpowiednie połączenia.
W miejscach gdzie linie są zelektryfikowane większych problemów nie ma. Pojawia się systematycznie nowy tabor oraz nowe połączenia. Sytuacja komplikuje się na liniach niezelektryfikowanych jak np. Magistra Podsudecka. Dodatkowo przewoźnicy nie mogą się już ubiegać do dofinansowanie na zakup taboru spalinowego. Rozwiązaniem w dłużej perspektywie jest elektryfikacja, ale także tzw. zespoły hybrydowe, które mogą jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych jak i niezelektryfikowanych.
Jak przekazał Janusz Malinowski, pierwszy hybrydowy Impuls ma zacząć jazdy testowe i homologacyjne w kwietniu przyszłego roku. W 2027 roku do obsługi PKP Intercity trafi 16 takich jednostek. Ostatnie pociągi dotrą do przewoźnika do końca czerwca 2029 roku – informuje portal rynek-kolejowy.pl
Hybrydowe zespoły trakcyjne, produkowane obecnie w fabryce NEWAG, będą obsługiwały trasę Kraków – Jelenia Góra. W województwie opolskim zatrzymają się w miejscowościach: Kędzierzyn-Koźle, Głogówek, Prudnik, Nysa, Otmuchów i Paczków – przekazał NTO zespół prasowy PKP Intercity.
Dotychczas na trasie Kraków – Jelenia Góra przewoźnik realizował po dwa kursy dziennie w każdym kierunku. Choć szczegóły dotyczące nowych połączeń nie zostały jeszcze w pełni ujawnione, wszystko wskazuje na to, że do czerwca 2029 roku liczba kursów co najmniej się podwoi.
Komfortowe pociągi dla różnych grup podróżnych
W każdym nowym hybrydowym zespole trakcyjnym będzie 177 miejsc siedzących (156 w drugiej klasie i 21 w pierwszej). Składy wyposażone będą m.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne przy siedzeniach, czy indywidualne oświetlenie. Konstrukcja i design są odpowiedzią na potrzeby różnych grup pasażerów. Dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej i poruszających się na wózkach przewidziana została specjalna strefa zapewniająca więcej przestrzeni i pozwalająca na wygodną podróż. Część dla rodzin z dziećmi wyposażona będzie w stoliki ze stałą planszą do gry oraz schowkiem na kostkę. Wychodząc naprzeciw potrzebom rowerzystów, uwzględnione zostały miejsca stojące na rowery, np. elektryczne. W pojazdach przewidziane są automaty vendingowe, a także przedział drużyny konduktorskiej. Bezpieczeństwo podróżowania zapewni Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS – informuje intercity.pl