Czas na ustrój nośny nowego mostu w Głuchołazach

44 żelbetowe pale pod podpory obiektu są już wykonane. Po zabetonowaniu korpusu lewobrzeżnego przyczółka, na prawym brzegu rozpoczęły się prace zbrojarskie przy drugim przyczółku. Jednocześnie trwają przygotowania do wykonania ustroju nośnego nowego mostu – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak widać, dużo się dzieje przy budowie nowego mostu na Białej Głuchołaskiej. Każdy z 44 pali (po 22 pale na każdą podporę) ma długość 14 m oraz średnicę 1 m. Na nich powstały betonowe płyty fundamentowe obu podpór pod przyczółki mostu. Wykonawca zakończył betonowanie korpusu przyczółka lewobrzeżnego i jest w trakcie prac zbrojarskich i deskowania na drugim brzegu. Zgodnie z planem oba przyczółki powinny być gotowe w IV kwartale br.
Niezbędne tymczasowe podpory
Równolegle, od 15 października, rozpoczyna się kolejny etap prac związanych z ustrojem nośnym obiektu, tj. budową podpór tymczasowych w nurcie rzeki. Przy moście o tak dużej rozpiętości i masie jest to niezbędne. To właśnie na tych tymczasowych podporach oraz przyczółkach ustawione zostanie deskowanie i kolejno wykonawca rozpocznie prace zbrojarskie oraz betonowanie ustroju nośnego. Zakończenie tych prac nastąpi w połowie 2026 r., a później podpory tymczasowe zostaną zdemontowane. Po wykonaniu dojazdów do obiektu, próbnych obciążeniach i otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie, nowy most planujemy udostępnić kierowcom w drugiej połowie przyszłego roku.
Stabilna konstrukcja
Projekt budowy nowego obiektu mostowego uwzględnia warunki administratora rzeki (tj. PGW Wody Polskie), rekomendacje Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz wytyczne Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Budowany obiekt będzie jednoprzęsłowy, bez podpór pośrednich w korycie rzeki. Spód konstrukcji ustroju nośnego będzie posadowiony o metr wyżej w stosunku do starego mostu Andrzeja. Przy konstrukcji belkowej oba końce przęsła będą opierać się na przyczółkach, które przenoszą ciężar mostu na podłoże. Obiekt o konstrukcji belkowej, żelbetowej sprężonej i wzmocnionej łukiem, będzie miał długość całkowitą 52 m i szerokość 19 m, z dwoma pasami ruchu i ciągami pieszo-rowerowymi.
Prace drogowe i branżowe w ciągu DK40
Aktualnie w ramach rozbudowy DK40 w Głuchołazach kontynuowane są prace przy budowie kanalizacji deszczowej na ul. Kraszewskiego.
Na ul. Skłodowskiej po przełożeniu ruchu na pas w kierunku granicy państwa, wykonawca rozpoczął prace rozbiórkowe na pasie w kierunku Prudnika. Na tym odcinku trwają roboty sieciowe (w zakresie wodociągu, kanału teletechnicznego, energetyki, elementów sygnalizacji świetlnej), a kolejno zostaną wykonane nowe warstwy konstrukcyjne drogi do warstwy wiążącej wraz z odbudową chodników.
Kolejny etap prac przewiduje wejście na skrzyżowanie ul. Skłodowskiej, Sikorskiego, Boh. Warszawy i Placu Basztowego, gdzie w pierwszej kolejności zaplanowano wymianę
i modernizację infrastruktury podziemnej (kanalizacja deszczowa, sanitarna, wodociąg, kanał teletechniczny, energetyka, elementy sygnalizacji świetlnej), a następnie wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych drogi wraz z ułożeniem warstwy wiążącej oraz odbudową chodnik.
informacja: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad