Dlaczego praca zdalna to przyszłość?
Jeszcze niedawno dla wielu osóbw praca zdalna wydawała się odległą mrzonką — nietykalną rzeczywistością zarezerwowaną dla przedsiębiorców czy pracowników modnych startupów. Potem nastąpiła pandemia COVID-19, a przejście do pracy zdalnej dla wielu na całym świecie nastąpiło pozornie z dnia na dzień. Firmy i ich pracownicy musieli dostosować się do nowego sposobu współpracy na bieżąco i więcej osób niż kiedykolwiek wcześniej pracowało w domu. Oczywiście niektórzy z nich obijali się i odwiedzali w godzinach pracy swoje ulubione legalne kasyno online, ale inni sumiennie pracowali, wypełniając swoje obowiązki.
Przed pandemią tylko 7% pracowników w Polsce pracowało zdalnie lub z domu przez pięć lub więcej dni w tygodniu. A podczas pandemii? Liczba ta wzrosła do 44% (należy pamiętać, że wciąż jest wiele zawodów — od pracowników służby zdrowia po pracowników magazynów — którzy nigdy nie będą mieli możliwości pracy zdalnej).
Ale teraz, gdy tak wiele osób przyzwyczaiło się do pracy z dala od swoich kolegów, przestrzeni biurowej i boksów (i oczywiście w swoich ulubionych dresach), wiele osób pozostaje z pytaniem: co dalej? Jaka jest przyszłość pracy zdalnej?
Ale najpierw… czym jest praca zdalna?
Po pierwsze, ważne jest, aby zrozumieć definicję pracy zdalnej. Na szczęście jest to całkiem proste: pracownik zdalny to ktoś, kto pracuje poza biurem swojego pracodawcy. Może to oznaczać, że loguje się do pracy z domku przy plaży lub ze stołu kuchennego w swoim mieszkaniu (lub nawet kombinacji obu miejsc). Bez względu na specyfikę nie pracuje on na stałe w fizycznej lokalizacji biura swojej firmy.
Praca zdalna ma wiele synonimów, więc możesz ją również znać jako telepracę, pracę z domu, pracę mobilną lub pod wieloma innymi określeniami.
Jaka jest przyszłość pracy zdalnej?
Dla firm, które były w stanie pozwolić pracownikom wykonywać swoją pracę poza biurem, praca zdalna nie była wyborem — była to konieczność, gdy miasta na całym świecie zostały zamknięte w wyniku pandemii. W końcu pojawia się światełko na końcu tunelu, gdy życie zostaje wznowione i firmy otwierają się ponownie. Ale wielu pracowników, którzy przyzwyczaili się do stylu pracy zdalnej, ma teraz nowe oczekiwania wobec firmy i odwrotnie.
Czy oczekuje się od nich, że spakują swoje laptopy i wrócą z powrotem do biura, jakby nic się nie stało? A może świat pracy zmienił się na zawsze? Omówmy kilka prognoz dotyczących tego, dokąd zmierza praca zdalna.
1. Praca zdalna nie zniknie.
Oto pierwsza prawda, którą zarówno pracodawcy, jak i pracownicy muszą mieć świadomość: praca zdalna nie zniknie, gdy będziemy zmierzać w kierunku powrotu do normalnego stylu życia po pandemii. I chociaż może ona nie pozostać na tym samym poziomie, jaki osiągnęła podczas szczytu przestojów, nadal będzie to powszechny i popularny model pracy.
Większość z nich będzie napędzana przez samych pracowników. Ponieważ profesjonaliści ponownie oceniają to, czego chcą od swojej kariery i poszukują nowych miejsc pracy, z pewnością zobaczymy rynek w coraz większym stopniu oparty na kandydatach — na którym firmy muszą promować swoje korzyści i kulturę, aby pozyskać najlepsze talenty. Częściowo oznacza to promowanie elastycznej pracy z domowego stylu życia i pracowników pracujących zdalnie.
W rzeczywistości dane pokazują, że jeden na trzech pracowników twierdzi, że nie chciałby pracować dla pracodawcy, który wymagał od nich pracy w biurze w pełnym wymiarze godzin. To samo badanie wykazało, że trzy czwarte pracowników uwzględnia korzyści przy podejmowaniu decyzji o pozostaniu lub opuszczeniu stanowiska. Oprócz odszkodowania najbardziej zależy im na takich aspektach jak:
- Elastyczne harmonogramy pracy (31%);
- Możliwości oferowane przez mobilność (25%);
- Opcje pracy zdalnej (22%) .
2. Firmy przejdą na hybrydowy model pracy
Czy to oznacza, że firmy rezygnują z powierzchni biurowej i angażują się w pracę wyłącznie zdalnych zespołów? Nie do końca — chociaż i tak zrobiło to już kilka bardziej znanych firm. Zamiast tego jest prawdopodobne, że pracodawcy przyjmą bardziej płynne podejście, znane jako model hybrydowy.
Zamiast zmuszać pracowników do wyboru, czy chcą pracować zdalnie, czy w biurze, podejście hybrydowe daje pracownikom autonomię w decydowaniu o lokalizacji pracy, która najbardziej im odpowiada — ze świadomością, że może się to zmienić. Mogą zdecydować się na pracę w biurze od czasu do czasu lub w domu kilka dni w tygodniu. Nie jest to podział sztywny, więc zapewnia dużą elastyczność. Z tego powodu podejście hybrydowe jest tym, do czego dąży wielu pracodawców, a firmy takie jak Ford i Spotify już je wdrażają.
3. Więcej osób będzie pracować jako „cyfrowi nomadzi”
Praca zdalna może inspirować wizje pracy z domowego biura, a nawet z kanapy, ale wielu profesjonalistów ma wyższe ambicje.
Powszechne i długotrwałe blokady zainspirowały do wędrówek, co oznacza, że możemy zaobserwować wzrost liczby osób, które uważają się za „cyfrowych nomadów” — ludzi, którzy nieustannie podróżują i pracują zdalnie z różnych lokalizacji.
Tak więc, gdy wkraczamy w przyszłość po COVID, możesz nie rozmawiać na czacie wideo ze swoim zdalnym zespołem z ich własnych domów — jeden współpracownik może dołączyć z zalesionej chaty w Bieszczadach, a inny z kawiarni w Hiszpanii.
Co przyniesie przyszłość? Nacisk na elastyczność
Wszelkie badania i prognozy ekspertów wydają się wskazywać na przyszłość, w której skupimy się na tym, jaka praca jest wykonywana — a nie na tym, gdzie i kiedy jest wykonywana. To więcej niż zmiana logistyczna. W wielu organizacjach jest to zmiana kulturowa, która kładzie nacisk na wyniki godzinowe, produktywność pracowników i zdobywanie miejsca.
W końcu, kiedy pracownicy mają lepsze samopoczucie, wykonują swoją pracę znacznie lepiej i , odnoszą sukces — i w rezultacie robią to również ich pracodawcy.
Zobacz także: SZUKASZ BIURKA? SPRAWDŹ MODELE Z DREWNA DĘBOWEGO!