Dzień kolejarza – czyli jak w Nysie powstała kolej
W dniu 25 listopada obchodzimy Dzień kolejarza. Warto przy tej okazji poświęcić trochę uwagi temu jak kolej powstała w Nysie – pruskim mieście, które było zewsząd otoczone fortyfikacjami.
Status Nysy jako „Twierdzy” zdecydowanie nie ułatwiał rozwoju dla nowego środku komunikacji jakim była kolej. Pierwszy dworzec powstał już 1848 roku na trasie Nysa-Brzeg, jednak restrykcje wojskowe wymusiły wybudowanie dworca poza miastem, dlatego też pasażerowie zmuszeni byli do korzystania z dorożek na linii miasto-dworzec.
W drugiej połowie XIX wieku miasto stopniowo traci swój wojskowy status, co ułatwia i sprzyja rozwojowi kolei.
1876 ukończono budowę Magistrali Podsudeckiej, łączącej kopalnianym Górny Śląsk z Przedgórzem Sudeckim. Tym samym możliwy był bezpośredni przejazd pociągu z Legnicy, przez Jaworzynę, Świdnicę, Dzierżoniów, Nysę, do Głubczyc i Raciborza, a później do Kędzierzyna i dalej do Gliwic oraz Katowic. Było to spełnienie marzeń budowniczych kolei. Od 1906 roku kursowało już 9 par pociągów, warto tu nadmienić, że rozkład był dostosowany do potrzeb pasażerów.
Muzeum Powiatowe w Nysie
Kolej to oczywiście nie tylko same pociągi, ale cała towarzysząca im infrastruktura. Charakterystyczny styl architektury do dziś pozwala bezbłędnie nawet laikowi wskazać na budynki, które pełniły kolejowe funkcje. Stacja kolejowa to skomplikowany organizm na który składa się szereg obiektów jak dworzec, perony, wieże i krany wodne oraz lokomotywownie i obrotnice – wszystko to można było znaleźć w Nysie.
[the_ad id=”1556″]
W ciągu ostatnich lat stacja w Nysie doczekała się remontów. Renowację przeszły między innymi zabytkowe wiaty peronów.