Dźwięk i obraz w ZUS. Mieszkańcy województwa opolskiego mogą zamawiać wideorozmowy z pracownikami Zakładu
Od dzisiaj można umówić się na rozmowę wideo z ekspertami ZUS. E-wizyta dostępna jest w każdy dzień roboczy. To tylko klika prostych kliknięć na stronie internetowej. Pracujesz, masz własną działalność lub jesteś seniorem? Bez wychodzenia z domu będziesz w ZUS!
Wystarczy dostęp do Internetu
To ostatni etap wdrażania e-usługi jaką jest rozmowa wideo z konsultantem ZUS. Od 4 listopada mieszkańcy regionu dołączają do grona klientów, którzy mogą na konkretny dzień i godzinę zamówić 20 minutową rozmowę z pracownikiem Zakładu. W innych rejonach Polski w ostatnich dniach rozmowy online zamówiło ponad 1,4 tys. osób. Prawie wszyscy byli zadowoleni z formy kontaktu oraz z jakości obrazu i dźwięku.
Jak będzie u nas?
Jakie tematy cieszyły się największym powodzeniem wśród mieszkańców tych województw, którzy rozmawiali już z ekspertami ZUS? Po około 30 proc. klientów pytało o sprawy emerytalne, zasiłków wypłacanych przez Zakład i sprawy dotyczące rozliczania się z ZUS przez płatników. Pozostałe około 10 proc. rozmówców wyjaśniało kwestie dotyczące profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.
– Żeby połączyć się z naszymi ekspertami nie trzeba instalować żadnych aplikacji czy programów. Wystarczy dostęp do Internetu, nawet na urządzeniu mobilnym jak smartfon czy tablet z wbudowaną kamerką i mikrofonem Na internetowej stronie ZUS wystarczy kliknąć zakładkę e-wizyty. Świetną podpowiedzią są instrukcje na naszej stronie internetowej, które krok po krok wskazują, co należy zrobić, żeby skutecznie zarezerwować termin konsultacji z dźwiękiem i obrazem – wyjaśnia Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa opolskiego.
Jak podaje ZUS wystarczy kliknąć w pole e-wizyty, podać kod pocztowy zameldowania lub prowadzenia firmy. Następnie należy wybrać temat rozmowy, swoje dane czyli imię i nazwisko, aktualny numer telefonu oraz adres e-mailowy. Z kalendarza wybrać datę i godzinę. Na dzień przed zamówioną wizytą klient otrzyma sms z przypomnieniem o konsultacji, a na godzinę przed e-maila z linkiem do połączenia. Pierwszą rozmowę można zamówić na godz. 9:00, a ostatnią na 14:05.
Czy Kowalski to Kowalski?
Jeśli chcesz uzyskać ogólne informacje o obowiązujących przepisach prawa lub o zasadach wypełniania i składania dokumentów, to pracownik ZUS nie będzie weryfikował twojej sprawie, powinieneś mieć przy sobie dokument tożsamości, który zostanie zweryfikowany w trakcie rozmowy z konsultantem. Pracownik może zadać dwa, trzy dodatkowe pytania, aby sprawdzić, że rozmawia z osobą, która faktycznie zamówiła wizytę.
Wiesz, że nie skorzystasz z e-wizyty? Odwołaj ją i zwolnij termin
Masz umówioną e-wizytę w ZUS, a wypadło ci coś ważnego albo już jej nie potrzebujesz? Możesz z niej zrezygnować i zwolnić termin innym zainteresowanym.
– W końcowych dniach października zarezerwowano 1122 e-wizyt i nasi eksperci byli gotowi na każdą z nich. Jednak w przypadku aż 350 e-wizyt nie pojawili się na nich nasi klienci. Rezygnując z rozmowy wideo, tylko co szósta z nich zaznaczyła to w systemie e-wizyt – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.
ZUS apeluje, aby korzystać z funkcji rezygnacji e-wizyt, jeśli zdecydujemy, że jednak nie będziemy w stanie jej podjąć, ponieważ w tym czasie z usług Zakładu może skorzystać ktoś inny z ważną i pilną sprawą.
Sebastian Szczurek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
województwa opolskiego