Komunikat prasowy: MRPiPS: Infolinia dla osób poszkodowanych w powodzi
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchomiło infolinię pod numerem (22) 245 61 01. Osoby poszkodowane w wyniku powodzi mogą uzyskać niezbędne informacje dotyczące pomocy doraźnej.
Mowa o zasiłku powodziowym (2 tys. zł), jak i zasiłku z pomocy społecznej (8 tys. zł). Środki finansowe można uzyskać poprzez złożenie wniosków podczas jednego kontaktu z pracownikiem socjalnym, ośrodkiem pomocy społecznej lub urzędem gminy.
Ministra Agnieszka Dziemianowicz-Bąk wydała rozporządzenie upraszczające procedurę wnioskowania o pomoc doraźną po powodzi (Dziennik Ustaw 2024 r. poz. 1391). Każdy z zasiłków może zostać przyznany na rodzinę lub osobę samotnie gospodarującą. MRPiPS wspólnie z MSWiA wydało także rekomendacje w sprawie obsługi obywatela poszkodowanego w wyniku powodzi.
W piśmie czytamy:
„Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wspólnie rekomendują, aby:
- w zakresie przyjmowania wniosków o zasiłki, do których uprawnione są osoby poszkodowane w powodzi, umożliwić tym osobom jednoczesne składanie niezbędnych wniosków (tzw. zasada „jednego okienka”);
- stosować uproszczone procedury ustalania danych osoby poszkodowanej w powodzi oraz gromadzić wyłącznie niezbędne informacje, potrzebne do określenia potrzeb osoby uprawnionej do skorzystania z pomocy;
- korzystać z możliwości ustalania tych, wyłącznie niezbędnych, informacji na podstawie oświadczeń osób poszkodowanych, bez konieczności pozyskiwania pisemnych zaświadczeń, dokumentów czy potwierdzeń. Możliwość taka jest określona w §10 Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dn. 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 893);
- podczas wypełniania formularza zawartego w załączniku nr 1 część VII do Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dn. 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz. U. z 2021r. poz. 893) wypełniać wyłącznie następujące pola formularza:
a) dane osoby, z którą przeprowadzono wywiad, punkty od 1 do 6 formularza;
b) straty poniesione w wyniku sytuacji kryzysowej występującej na skalę masową, a także klęski żywiołowej. Pozostałych pól nie wypełnia się. - działania zmierzające do udzielenia przysługującej poszkodowanym w powodzi pomocy podejmować w sposób niezwłoczny, adekwatny do pilnych i znacznych potrzeb osób, które ze względu na klęskę żywiołową znalazły się w trudnej sytuacji”.
Więcej szczegółowych informacji znajdziecie Państwo na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej: https://www.gov.pl/web/rodzina/pomoc-po-powodzi
Oprócz infolinii Ministerstwa działają także poniższe numery kontaktowe, gdzie mogą Państwo uzyskać pomoc.
► ZUS – (33) 825 31 34 i 76 876 45 76 – Infolinia dla przedsiębiorców, gdzie mogą uzyskać informacje w sprawie ulg w opłacaniu składek. Czynna od 18 września do 4 października br. w godz. 8.00-15.00
► PIP – (22) 391 83 70 – Infolinia dla pracowników i pracodawców z terenów objętych powodzią. Eksperci Państwowej Inspekcji Pracy będą dostępni od poniedziałku do piątku, w godzinach 9.00-15.00
► PFRON – (22) 581 84 10 – Tel. dostępny w dni powszednie w godzinach 9.00-15.00
► Urzędy Pracy – Zielona Linia – 19 524 – Infolinia dla przedsiębiorców, pracodawców, osób bezrobotnych i poszukujących pracy, gdzie mogą uzyskać informacje na temat pomocy świadczonej przez powiatowe urzędy pracy oraz ośrodki pomocy społecznej oraz o wolnych miejscach noclegowych w jednostkach Ochotniczych Hufców Pracy. Czynna w dni powszednie w godzinach 8.00-18.00. Pomoc dostępna w języku polskim, angielskim, ukraińskim, rosyjskim oraz na video w języku migowym.