Nysa na bezpośrednie połączenia kolejowe z Wrocławiem poczeka jeszcze długo
Obecnie nie jest znany termin rozpoczęcia prac inwestycyjnych w ramach projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 288 Nysa-Brzeg” – informuje spółka PKP PLK.
Stowarzyszenie Kolej na Brzeg zajmujące się walką o poprawę dostępności Brzegu do połączeń kolejowych zapytało spółkę PKP PLK o plany związane z remontem linii kolejowej nr 288 łączącej Nysę z Brzegiem. Z odpowiedzi przesłanej przez spółkę wynika, że sytuacja pasażerów podróżujących z Nysy w kierunku Wrocławia nie zmieni się w najbliższych latach.
Od połowy grudnia ubiegłego roku Nysa została pozbawiona bezpośrednich połączeń kolejowych z Wrocławiem. Mimo sprzeciwu podróżujących spółka Polregio zdecydowała się pozostać przy swojej decyzji. Kilka dni temu na łamach naszego portalu informowaliśmy, że sytuacja przewoźnika na Opolszczyźnie może się jeszcze pogorszyć. Zagrożone są kolejne połączenia z Nysy.
Problemy z finansowaniem
W czwartek 25 stycznia Stowarzyszenie Kolej na Brzeg, które zajmuje się tematami kolejnictwa w regionie opublikowało odpowiedź spółki PKP PLK na pytania dotyczące dalszych losów połączeń pomiędzy Nysą a Brzegiem.
Jak możemy przeczytać w opublikowanej odpowiedzi spółka PKP PLK nie zna terminu rozpoczęcia prac remontowych na linii kolejowej nr 288. Na ten moment nie ma również pieniędzy na realizację tego zadania.
Obecnie nie jest znany termin rozpoczęcia prac inwestycyjnych w ramach projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 288 Nysa-Brzeg”. Dokumentacja projektowa dla ww. projektu została zrealizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020; obecnie brak jest źródeł dalszego finansowania ww. projektu – pisze spółka.
Milionowe koszty
W dalszej części odpowiedzi czytamy, że szacowany koszt remontu linii kolejowej łączącej Nysę z Brzegiem wynosi 250 milionów złotych, a sam projekt umieszczono na liście rezerwowej.
Spółka wskazuje, że szacowana wartość projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 288 Nysa-Brzeg” w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032) wynosi około 250 000 000,00 zł. Obecnie ww. projekt znajduje się na liście rezerwowej ww. Programu – czytamy w odpowiedzi PKP PLK.
Elektryfikacji linii nr 288 nie będzie
Linia nr 288 nie doczeka się również w najbliższych latach elektryfikacji. Jak wskazuje spółka PKP PLK ze względu na brak źródeł finansowania prac nie ma aktualnie planów elektryfikacji tej linii kolejowej.
Z uwagi na brak możliwości zapewnienia finansowania do prac inwestycyjnych obecnie nie ma w planach elektryfikacji linii kolejowej nr 288 – informuje spółka.
Poniżej prezentujemy treść pytań zadanych przez Stowarzyszenie Kolej na Brzeg wraz z odpowiedziami spółki PKP PLK.
Fot. Stowarzyszenie Kolej na Brzeg/ Facebook