Remont śródmieścia – Jakie czekają nas zmiany?
Na wiosnę ma ruszyć generalny remont nyskiego śródmieścia. W Urzędzie Miejskim w Nysie miało miejsce dość burzliwe spotkanie władz, architektów oraz przedsiębiorców w tej sprawie.
Autobusem przez centrum
Podczas spotkania przedstawiono wstępną koncepcję organizacji ruchu, trasę przejazdu autobusu oraz miejsce i ilość miejsc parkingowych.
W całym centrum szykują się wielkie zmiany. Aż 85% kosztów remontu zostanie pokrytych z Programu Gospodarki Niskoemisyjnej – w związku z czym trzeba było wprowadzić rozwiązania dążącego do ograniczenia ruchu kołowego w śródmieściu, co ma się przełożyć na mniejsze zanieczyszczenie powietrza.
Jednym ze środków na uzyskanie tego efektu ma być autobus elektryczny, którego trasa będzie wiodła od strony dworca PKP i PKS (Centrum Przesiadkowe) ulicą Kolejową, Wrocławską, Rynkiem, Celną, Prudnicką aż do parku handlowego Vendo przy ulicy Piłsudskiego gdzie autobus zrobi pętlę i wróci ponownie tą samą trasą.
Linia ta będzie korzystać z dotychczasowej infrastruktury Miejskiego Zakładu Komunikacji. Nowością będą buspasy przez ulicę Wrocławską i Celną, z których będą mogły korzystać pojazdy uprzywilejowane. Inteligentny System Transportu ma sterować sygnalizacją świetlną, która będzie mogła na buspas dopuścić także pozostałe auta.
Jeśli autobus elektryczny się nie sprawdzi to po 5 latach trwałości projektu zrezygnujemy z tego pomysłu.
Kordian Kolbiarz burmistrz Nysy
Dwa przystanki dla nowej linii zaplanowano w nyskim Rynku. Jeden miałby się znajdować na wysokości ulicy Krzywoustego, a drugi vis a vis Baru Popularnego.
Takie rozplanowanie linii ma spowodować, że część mieszkańców zamiast wsiąść do własnego auta zdecyduje się na podróż darmowym autobusem.
Ubędzie miejsc parkingowych
Oprócz sporych wątpliwości które wśród przedsiębiorców budził pomysł wprowadzenia autobusu na tej trasie istotną kwestią była także liczba miejsc parkingowych. Po zakończonym remoncie (na obszarze objętym Programem Gospodarki Niskoemisyjnej) ubędzie łącznie 36 miejsc parkingowych. Ulica Celna z 47 na 45, Rynek z 55 na 33, Wrocławska z 45 na 36 i Kolejowa z 13 na 10. Ubytek miejsc parkingowych podyktowany jest między innymi rygorystycznymi przepisami, które jasno określają odległość takich miejsc skrzyżowań itd. Ponadto od tego roku zmieniły się także przepisy, które powiększają miejsca parkingowe o 20 cm.
Rozwiązaniem, które z pewnością przysporzyłoby dodatkowych miejsc postojowych jest tzw. parkowanie w jodełkę, czyli pod skosem. Takie rozwiązanie negatywnie zaopiniowała komisja bezpieczeństwa. Z kolei na Rynku ubytek ten jest podyktowany koniecznością wprowadzenia zatoczek autobusowych.
Więcej pieszych = więcej klientów
W samym Rynku dość sporo przestrzeni zostanie przeznaczonej dla pieszych. Pierwszy z dużych placów znajdzie się przed Domem Wagi, a drugi po przeciwnej stronie Rynku wokół pomnika Józefa Piłsudskiego. Całość natomiast zepnie ulica Sukiennicza, która również zostanie wyłączona z ruchu.
Obecnie na spotkaniu przedsiębiorcy uważali, że brak miejsc parkingowych (łącznie zniknie ich 34 na omawianym obszarze) pozbawi ich klientów. Niestety nikt z nich zdawał się nie dostrzegać faktu, że po zakończonym remoncie w centrum znacznie zwiększy się ruch pieszy. Obecnie ulice w nyskim śródmieściu nie zachęcają do wybrania tej trasy – krzywe i dziurawe chodniki, wysokie krawężniki, schodki są przeszkodzą dla wielu starszych ludzi, osób niepełnosprawnych czy rodziców z dziecięcymi wózkami którzy wybierają alternatywne trasy.
Trzeba pogodzić interesy wszystkich grup mieszkańców przy tak ważnej inwestycji – mówił przewodniczący komisji urbanistyki Łukasz Bogdanowski. Jak wspomniał radny jest też bardzo duża grupa mieszkańców, która wprost domaga się całkowitego wyłączenia ruchu kołowego z Rynku.