Układ ratalny w opolskim ZUS-ie
Jednym ze sposobów na wyjście z zadłużenia z tytułu nieopłacania składek na ubezpieczenia społeczne w ZUS jest układ ratalny. W I półroczu 2024 r. opolski ZUS podpisał 1002 umowy o ratalnej spłacie zadłużenia.
Większość pracodawców, przedsiębiorców i osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą nie ma problemów z terminowym opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne. Obecnie w bazie opolskiego ZUS-u jest niemal 59,5 tys. aktywnych płatników składek i każdego roku rośnie. Ponad 33,8 tys. to osoby opłacające składki z sami za siebie.
Z ogółu opolskich płatników składek około 48 tys. ma opolskim ZUS-ie saldo zerowe albo nawet nadpłaty. Co jednak, gdy pojawią się zaległości, które trudno uregulować w krótkim czasie albo jednorazowo? ZUS przypomina o furtce jakim jest najpopularniejsze koło ratunkowe czyli zawarcie układu ratalnego.
– Między styczniem a końcem czerwca tego roku zawarliśmy z przedsiębiorcami z regionu 1002 umowy o ratalnej spłacie zadłużenia. Oczywiście to nie jedyna opcja, by poradzić sobie z zaległościami. Płatnicy składali też wnioski o odroczenie terminu płatności oraz o umorzenie składek, których w sumie wpłynęło kilkaset – informuje Sebastian Szczurek, rzecznik prasowy ZUS na Opolszczyźnie.
Ideą układu ratalnego jest spłacanie zadłużenia w ustalonej w ZUS-em wysokości, w miesięcznych ratach. Na raty można rozłożyć całość zobowiązań. Już na etapie składania wniosku o tę formę oddłużenia płatnik może zaproponować okres i wysokości rat, które jest w stanie spłacać. W przypadku podpisania umowy, bonusem jest to, że ZUS nie będzie naliczał odsetek, a płatnik uiści jedynie opłatę prolongacyjną. W sytuacji, gdy dłużnik regularnie wywiązuje się z układu ratalnego, dodatkowym pozytywnym skutkiem będzie możliwość korzystania z zasiłków wypłacanych przez ZUS (chorobowy, macierzyński, opiekuńczy i świadczenie rehabilitacyjne).
Wniosek o odroczenie terminu płatności składek czy rozłożenie zadłużenia na raty można składać elektronicznie przez profil PUE ZUS, za pośrednictwem poczty, czy osobiście w placówce ZUS. Zakres dokumentów, jakie należy dołączyć do wniosku, zawsze ustalany jest indywidualnie i zależy od rodzaju prowadzonej działalności oraz formy opodatkowania. Przedsiębiorca może skorzystać z pomocy doradcy ds. ulg i umorzeń w wybranych placówkach ZUS. Pomogą mu również pracownicy sali obsługi klientów.
O sposobach na oddłużenie i formalnościach jakie trzeba spełnić można dowiedzieć się też bez wychodzenia z domu. Wystarczy zamówić wideorozmowę z konsultantem ZUS. Na stronie internetowej www.zus.pl należy wybrać „E-wizyta w ZUS”, potem „Umów się na e-wizytę”. Ostatni krok, to wybór tematu rozmowy czyli „Ulgi i umorzenia”.
Sebastian Szczurek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
województwa opolskiego