Centrum Przesiadkowe coraz bliżej – to duży plus dla PKS Nysa
O zbliżającym się otwarciu Centrum Przesiadkowego w Nysie, usprawnieniu działania komunikacji zbiorowej, a także o problemach powodowanych wzrostem cen i brakami na rynku pracy rozmawiamy z prezes PKS Nysa Beatą Juralewicz.
NysaInfo: Budowa Centrum Przesiadkowego w Nysie zbliża się do końca. Liczy pani na to, że taki nowoczesny dworzec wpłynie na zwiększenie ruchu i zainteresowania środkami komunikacji zbiorowej?
Beata Juralewicz: Mam taką nadzieję. Nowoczesne Centrum Przesiadkowe to duży plus dla PKS Nysa. Na pewno, jeśli chodzi o wizerunek, o pracowników, o komfort pracy to będzie nam dużo lepiej. Na dworcu znajdą się pomieszczenia kas, pomieszczenia dla klientów, którzy będą chcieli zamówić wynajmy oraz pomieszczenia, gdzie kierowcy będą oczekiwali na swoje kursy. Dotychczas pracowaliśmy w budynkach, które były stare i wymagały remontu. Teraz będzie inaczej. Mam nadzieję, że komfort oczekiwania na poszczególne środki transportu będzie dużo wyższy. Liczę także na to, że na dworcu poza naszymi kasami znajdą się kasy miejskiego przewoźnika oraz kolei. To ułatwiłoby podróżnym znalezienie odpowiedniego połączenia. Do tej pory na obszar dworca nie wjeżdżały autobusy miejskie. Ludzie z walizkami musieli iść z ulicy Kolejowej. Teraz mam nadzieję, że również to się zmieni i poprawi.
Rozmawia pani z prezesem MZK panem Piotrem Janczarem o tym, aby skorelować najważniejsze kursy PKS-u z kursami autobusów miejskich?
Moim marzeniem jest bilet zintegrowany. Tak aby mieszkaniec naszego powiatu, przyjeżdżając do Nysy mógł na podstawie tego biletu korzystać z komunikacji miejskiej. Niestety w przypadku takich porozumień na drodze stają zwykle bardzo prozaiczne rzeczy. Zazwyczaj są to finanse. Trudno byłoby się dogadać, natomiast wydaje mi się, że powinniśmy rozmawiać i iść w tym kierunku, aby to pasażerom było wygodniej. Myślę, że jest to świetny pomysł. My przewozimy głównie młodzież ze szkół średnich. To oni potrzebują dowozu do swoich placówek. Staramy się im to ułatwić i tam gdzie można, to nasze kursy są wydłużone do szkół, do których chodzą te dzieci. Uważam, że byłoby fajnie, gdyby mogły korzystać z komunikacji miejskiej.
Wiele firm i instytucji samorządowych boryka się z podwyżkami cen za prąd i benzynę. Zapłacić trzeba też pewnie więcej kierowcom.
Tak, to wszystko jest prawda. Mamy wyższe koszty paliwa i wyższe koszty pracy. Jeśli chodzi o prąd, to my jesteśmy w tej szczęśliwej sytuacji, że mamy instalacje fotowoltaiczną. Częściowo więc na własne potrzeby produkujemy prąd. Czekamy również na ustawę, bo ceny prądu są dla nas chyba trzykrotnie wyższe, jeśli chodzi o sprzedaż prądu niż były przed wydarzeniami, które spowodowały te podwyżki. Ta ustawa, która jest projektowana, gdzie jednostki samorządu, małe i średnie przedsiębiorstwa będą mieć cenę 785 zł za megawat wróci do takiego poziomu, te ceny energii wrócą do takiego poziomu, który jest akceptowalny. Koszty naszego funkcjonowania są rzeczywiście z miesiąca na miesiąc wyższe. Nie chcielibyśmy, żeby ta tendencja się utrzymała.
Macie zapewnionych kierowców? Podczas mojej rozmowy z prezesem Janczarem wskazał on na to, że w MZK braki kierowców, jednak występują.
Na rynku w Polsce i Europie odczuwamy wszyscy brak kierowców. W Polsce przybiera on coraz większe rozmiary. Ja się posiłkuję do tej pory pracownikami, którzy już pobierają świadczenia emerytalne, natomiast staramy się ich pozyskać ze wszystkich stron. W tej chwili nie oferujemy finansowania kursów, ale cały czas współpracujemy z Powiatowym Urzędem Pracy. Osoby, które są bezrobotne, a chciałyby zostać kierowcami otrzymują od nas oferty takie, że gdy zdobędą odpowiednie uprawnienia, to będą mogły zacząć u nas pracę. W tamtym roku pozyskaliśmy w taki sposób trzech kierowców. Teraz staramy się o kolejnych. W tej chwili mamy dwie osoby, które miały przez nas ufundowane prawo jazdy i będą musiały u nas w zamian za to przepracować trzy lata. Teraz ten przywilej jest wstrzymany z naszej strony ze względu na wysokie koszty funkcjonowania. Myślę, że wrócimy do niego w przyszłym roku. Wszystkich kierowców zapraszamy.
Dziękuję za rozmowę.
Również dziękuję.