Czy TLK KORMORAN zniknie z rozkładu jazdy?
Dawniej Nysa stanowiła duży i ważny węzeł kolejowy. Po transformacji ustrojowej cała infrastruktura i sieć połączeń były skutecznie odchudzane. Początek XXI wieku to prawdziwy regres na liniach lokalnych. Przez ostatnie lata próbowano odwrócić ten trend wprowadzając między innymi połączenia z Krakowem czy Warszawą. Czy TLK KORMORAN zniknie z rozkładu jazdy?
Od stycznia 2021 miasta takie jak Otmuchów, Paczków, Nysa czy Prudnik po wielu latach przerwy odzyskały bezpośrednie połączenia kolejowe z Krakowem i Warszawą oraz z Karkonoszami i Ziemią Kłodzką. Wszystko za sprawą wprowadzenia do rozkładu jazdy dwóch pociągów uruchamianych przez PKP INTERCITY TLK SUDETY z Jeleniej Góry do Krakowa i TLK KORMORAN z Polanicy- Zdrój do Olsztyna p. Katowice, Warszawę.
Oba połączenia cieszą się sporym zainteresowaniem wśród mieszkańców miast położonych na Magistrali Podsudeckiej. O połączenia te starał się przez wiele lat Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych. Niestety z nieoficjalnych informacji, które otrzymują członkowie KODLK wynika, że połączenie z Warszawą ma zostać zlikwidowane od grudnia 2022!
Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych
Ponadto jak pisze Grzegorz Oleś z Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych – Dla mieszkańców takich miast jak Paczków, Otmuchów, Nysa czy Prudnik oznacza to ponowne przesiadki i komplikacje w dotarciu do stolicy! To skandal, zwłaszcza że pociąg charakteryzuje się dobrą frekwencją i jeździ dopiero od stycznia 2021. Dodatkowo został uruchomiony w czasach Pandemii COVID-19 która dla transportu zbiorowego okazała się dość bolesna i odbiła się w znacznym stopniu na podróżowaniu. Połączenie jest o tyle ważne, że uzupełnią i tak słabą ofertę pociągów regionalnych na linii 137. Z tego połączenia korzystają również uczniowie wracający ze szkół w Kędzierzynie- Koźlu do Prudnika i Nysy. Co prawda Ministerstwo Infrastruktury planuje uruchomienie dwóch par połączeń relacji Jelenia Góra- Warszawa przez Kłodzko, Paczków, Otmuchów, Nysę ale to dopiero od rozkładu jazdy 2024/25.
Do tej pory pociąg TLK KORMORAN mógłby nadal kursować, jak obecnie. Zabieranie tego połączenia spowoduje po raz kolejny odpływ pasażerów na Magistrali Podsudeckiej! Likwidacja połączenia jest tym bardziej niezrozumiała w sytuacji, kiedy Ministerstwo Infrastruktury ma ten pociąg w planach na rozkład jazdy 2022/23- natomiast PKP INTERCITY planuje jego likwidację na odcinku Polanica Zdrój- Katowice. Jeżeli kwestia uruchamiania tego połączenia jest według PKP INTERCITY w jakiś stopniu problemem, to można uruchomić pociąg Jelenia Góra- Warszawa p. Kłodzko, Nysę już od rozkładu jazdy 2022/23, aby utrzymać ciągłość uruchamiania bezpośredniego połączenia kolejowego Ziemi Kłodzkiej i Magistrali Podsudeckiej z Warszawą. Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych zamierza o sprawie poinformować wszystkie opolskie media, jak również zaangażować w sprawę samorządy i władze województwa opolskiego. Jedno jest pewne- pociąg do Warszawy na Magistrali Podsudeckiej musi pozostać!
Z poważaniem
Prezes Komitetu Obrony
Dolnośląskich Linii Kolejowych
Grzegorz Oleś
Tel 605093814