Jak zadbać o swój rozwój zawodowy? Poznaj kilka sposobów na stagnację w pracy!
Wiele zawodów wymaga ciągłego rozwoju. Co zrobić, jeśli czujemy, że sami popadliśmy w stagnację i nie nadążamy za innymi? Kilka pomocnych rad zebraliśmy w tym artykule.
Co to jest rozwój zawodowy?
Na co dzień musimy walczyć z różnymi rozpraszaczami, które obniżają naszą wydajność. Serwis mojapraca.org.pl podaje na przykład praktyczne wskazówki, jak zwiększyć swoją produktywność. Ale to nie jedyna przeszkoda na drodze naszej kariery – może być nią też brak pomysłu na rozwój zawodowy. Czym on właściwie jest?
Rozwojem zawodowym określamy poszerzanie wiedzy i umiejętności, które pozwalają nam lepiej wykonywać swoje dotychczasowe obowiązki lub przygotować się na te, które dopiero mamy otrzymać. Często dotyczy to nie tylko tzw. twardych kompetencji, ale też tych miękkich, których posiadanie pozytywnie wpływa na nasze relacje z innymi także na gruncie towarzyskim.
Od czego więc zacząć?
- Zmierzanie do konkretnych celów
Aby umiejętnie poprowadzić ścieżką naszej kariery potrzebujemy jasno wytyczonych celów. Warto więc na początek zastanowić się, co chcemy osiągnąć i na jakim ostatecznie stanowisku pracować. Specjaliści w tej dziedzinie radzą pozostać ambitnym, ale nie oderwanym od rzeczywistości. Nasze cele zawodowe muszą więc być możliwe do zrealizowania.
Jeśli nie chcemy szybko stracić motywacji, podzielmy sobie naszą drogę na kilka mniejszych etapów. W międzyczasie na pewno uda nam się zauważyć, które obszary sprawiają nam więcej trudności, a które przychodzą właściwie bez wysiłku. Wiedzę tę możemy wykorzystać, wybierając dla siebie kursy bądź warsztaty doskonalące to, w czym jeszcze niedomagamy.
- Doskonalenie umiejętności
Przechodzimy tutaj płynnie do kolejnego punktu, czyli właśnie podnoszenia swoich kompetencji. Pamiętajmy, że jeśli nie umiemy dokładnie określić, co powinniśmy zmienić, by rozwinąć się w danej dziedzinie, możemy prosić innych o konstruktywne rady. Warto zwrócić się o pomoc do pracodawcy lub doświadczonego współpracownika. Jeżeli nadal mamy wątpliwości co do jakiegoś aspektu wykonanej przez nas pracy, zapytajmy właśnie o tę kwestię.
Innym pomysłem na swój rozwój jest dobre poznanie własnej firmy. Wiedząc, w którym kierunku zmierza, będziemy mogli zdobyć specjalistyczną wiedzę i wyjść naprzeciw potrzebom, które pojawią się wkrótce. Oczywiście nikt tego nie zauważy, jeśli nie będzie wiedział o naszych postępach i nie chodzi tu o to, by się nadmiernie chwalić. Zamiast tego lepiej jest otwarcie porozmawiać z przełożonym o możliwościach rozwoju i szkoleń dla siebie w związku z rozbudową działalności. Następnie zaproponujmy, że chętnie podejmiemy się tych wyzwań.
- Zaangażowanie
Żeby powyższe punkty zadziałały, musimy być najpierw dobrze zmotywowani, co przełoży się na naszą aktywność w firmie. Takie zaangażowanie w życie firmy, na pewno nie zostanie niezauważone. Jak może ono wyglądać?
Mając ustalone cele i zdobywając kolejne kompetencje, nabierzemy pewności siebie, która ułatwi nam np. wyrażanie swoich opinii, wychodzenie z inicjatywą i proponowanie innowacyjnych rozwiązań. Pracodawcy na pewno docenią taki wysiłek, jeśli zauważą, że staramy się być pomocni, a jednocześnie fachowi.
Pułapką, której musimy w tym momencie unikać, jest zbytnie zaangażowanie, które nikomu nie wychodzi na dobre. Nie warto zatem notorycznie zostawać w pracy po godzinach kosztem swojej rodziny czy zdrowia. Umiejętność zachowania work-life-balance to tak naprawdę kolejna kompetencja, którą warto opanować, żeby przyszłe obowiązki nas nie wypaliły.
Szukanie motywacji i możliwości
Wyżej wspomniano o motywacji i tutaj także chcielibyśmy podkreślić, jak istotne ma ona znaczenie w całym procesie rozwoju zawodowego. To właśnie brak wewnętrznego motoru jest częstą przyczyną tego, że od lat nie dostajemy propozycji awansu, a codzienne czynności zaczynają nas nużyć.
To, co napędza nas do działania, to kwestia bardzo indywidualna, dlatego w tym artykule nie będziemy podpowiadać, co mogłoby się okazać taką motywacją dla nas. Każdy ten temat musi osobiście przemyśleć. Czasami samo rozważenie, co tak naprawdę chcielibyśmy w życiu robić i na jakim stanowisku pracować, mobilizuje do dokonania zmian.
Jeżeli okaże się, że w naszej firmie doszliśmy już do przysłowiowej ściany, być może warto rozejrzeć się za innym pracodawcą, który da nam odpowiednie możliwości rozwoju. To z kolei pozwala nam odczuwać większą satysfakcję z pracy, a w konsekwencji poprawi nasze ogólne zadowolenie z życia.