Jakie umiejętności powinien posiadać skuteczny manager muzyczny?
Wiele osób pragnie pracować jako manager muzyczny, gdyż ten zawód niesie ze sobą wiele wyzwań, ale też daje ogromną satysfakcję. Artyści potrzebują zaufanej osoby, która będzie sprawowała kontrolę nad przebiegiem ich kariery. Pozwala im to w pełni skoncentrować się na procesie twórczym i kontakcie z publicznością. Jakie umiejętności powinien posiadać skuteczny manager muzyczny?
Znajomość prawa autorskiego
Kluczową rolę odgrywa znajomość prawa autorskiego. Pozwala ona zabezpieczyć interesy podopiecznego. Jednocześnie manager muzyczny może w porę wykryć nieprawidłowości w umowie z wytwórnią i podjąć właściwe działania. Twórcy niekiedy okazują się stratni, bo podpisują niekorzystne dla siebie kontrakty, w których np. przenoszą pełnię autorskich praw majątkowych w zamian za niewielkie wynagrodzenie. Firma fonograficzna zarabia krocie, a oni pozostają z jednorazową, niską wypłatą. Rolą managera muzycznego jest w porę dostrzec niekorzystne zapisy i rozpocząć negocjacje z wytwórnią.
Sprawne poruszanie się w mediach społecznościowych
Media społecznościowe zapewniają dziś artyście kontakt z fanami. Pozwalają dotrzeć do nich ze swoją twórczością, planem trasy koncertowej czy zapowiedzią nowego albumu. Komunikacja na Instagramie, Facebooku czy TikToku powinna być spójna, przemyślana i dostosowana do odbiorców. Manager muzyczny dba o to, aby żaden post czy filmik nie zniszczył starannie budowanego wizerunku artysty. Nie przyczynił się do wzbudzenia niepotrzebnych kontrowersji, które mogłyby położyć się cieniem na jego karierze i skutkować utratą kontraktów reklamowych.
Kreowanie wizerunku artysty
Manager artystyczny buduje wizerunek artysty. Robi to poprzez wybór odpowiedniego stroju, makijażu, fryzury i eventów, w których uczestniczy jego podopieczny. Jeśli twórcy zależy na dotarciu do określonej niszy, przyjmuje tylko zaproszenia na imprezy z nią powiązane. Nie bierze natomiast udziału w wydarzeniach mainstreamowych.
Negocjacja kontraktów reklamowych w imieniu artysty
Piosenkarze zarabiają dziś nie tylko na albumach i koncertach, ale przede wszystkim na reklamie. Mogą stać się twarzą znanej marki, brać udział w organizowanych przez nią eventach lub promować ją na swoim Instagramie. Rolą managera muzycznego jest analiza napływających ofert i selekcja najkorzystniejszych z punktu widzenia jego klienta. Powinien również negocjować wynagrodzenie w imieniu artysty i zapewnić mu jak najlepsze warunki współpracy.
Wybór eventów z uwzględnieniem grupy docelowej
Nawet niezależni artyści muszą czasem pojawić się na jakimś wydarzeniu, aby zaistnieć w mediach. Manager wcześniej starannie wybiera event, stację telewizyjną lub czasopismo, biorąc pod uwagę grupę docelową. Np. dba o to, aby raper wystąpił w programie adresowanym do młodych ludzi, a nie do osób 50+.
Rozwiązywanie konfliktów między członkami zespołu
Między członkami zespołu niekiedy dochodzi do konfliktów. Manager artystyczny staje się wówczas mediatorem, który ułatwia wypracowanie kompromisu dzięki doskonałym umiejętnościom komunikacyjnym.
Troska o komfort artysty podczas koncertów
Organizacja koncertów stanowi spore wyzwanie. Wymaga bowiem odpowiedniego odsłuchu, nagłośnienia i oświetlenia. Niekiedy któryś z tych elementów okazuje się zawodny. Rolą managera artystycznego jest zgłoszenie tego ekipie technicznej i zadbanie o komfort swojego podopiecznego.
Chcesz udoskonalić umiejętności przydatne w zawodzie managera muzycznego? Weź udział w kursie, który poprowadzi praktyk z wieloletnim doświadczeniem w branży. Możesz zapisać się na szkolenie, klikając w link: https://emtg.pl/manager-artystyczny/.