Oto jaki wpływ może mieć e-sport na edukację szkolną!
Czym są e-sporty? Być może słyszałeś to określenie, ale nie wiesz dokładnie, co to jest lub nie rozumiesz, co to może mieć wspólnego ze szkołą lub edukacją? Cóż, dzisiaj chcielibyśmy porozmawiać o ogromnym wpływie, jaki te gry elektroniczne wywierają na świat, a nawet docierają do świata edukacji.
eSport (znany również jako e-sport) to zawody rozgrywane w cyfrowym świecie (na przykład na platformie Hitn Spin) za pośrednictwem komputera, smartfona itp., w których gracze występują jako profesjonaliści przed publicznością na żywo, za pośrednictwem telewizji lub platform streamingowych. Gry mogą mieć charakter sportowy, jako indywidualne pojedynki między postaciami, starcia indywidualne lub zespołowe i tak dalej. Mówi się nawet, że sporty elektroniczne powinny stać się dyscypliną olimpijską!
Gry te nie wymagają aktywności ciała, jak na przykład w przypadku piłki nożnej, ale gracze muszą posiadać wysokiej klasy umiejętności poznawcze i motoryczne (umiejętności miękkie), uważane za podstawowe dla ludzi sukcesu w XXI wieku, takie jak:
-
strategia,
-
logiczne rozumowanie,
-
umiejętność pracy w zespole,
-
krytyczne myślenie.
Poza tym gry e-sportowe są doskonałym polem do łączenia ludzi o różnych zdolnościach fizycznych i wieku. Zgadza się! Tutaj może wkraczać na scenę także kwestia edukacji, zatem i ważne jest, aby dowiedzieć, czym jest e-sport i na czym tak naprawdę polega!
O co chodzi z tym e-sportem?
Od lat 70. ubiegłego wieku mistrzostwa w grach elektronicznych, obecnie znane jako e-sporty, przyciągają młodych ludzi w każdym wieku dzięki swojej łatwej dostępności. Konkurencyjna scena gier elektronicznych przekroczyła granice konsol i komputerów PC, osiągając status zjawiska globalnego, redefiniującego kulturę „graczy”.
Pierwsze mistrzostwa e-sportowe, które odbyły się 19 października 1972 roku, zgromadziły widownię składającą się ze studentów Uniwersytetu Stanforda w Stanach Zjednoczonych i obejmowały rozgrywki w „Spacewar!”. Nagrodą otrzymaną wówczas przez zwycięzcę była roczna prenumerata magazynu „Rolling Stone”.
Profesjonalizacja graczy i kariera „gracza”.
Utrzymywanie się tylko poprzez granie w gry wideo to dla wielu odległa rzeczywistość. Jednak przy atrakcjach ekonomicznych, takich jak nagrody pieniężne, a nawet zdobycie sławy, dla wielu to wystarczy, aby wejść w obszar mistrzostw gier elektronicznych.
W scenariuszu rywalizacji nagrody mogą wahać się od 500 PLN w mistrzostwach amatorskich i regionalnych do dziesiątek milionów euro w mistrzostwach świata i zawodowych w najbardziej udanych wydarzeniach w obszarze e-sportu.
Ale jedną z największych korzyści płynących z e-sportu jest możliwość wykorzystania tej dyscypliny w edukacji. Jej największa zaletą jest bowiem sprawna płaszczyzna komunikacyjna między instytucją edukacyjną a uczniem, ponieważ zazwyczaj to uczniowie muszą dostosować się do świata dorosłych. Ale dzięki wykorzystaniu e-sportu dorośli zaczynają dołączać do świata młodzieży. Obecnie w wielu szkołach minigry online są już wykorzystywane w edukacji, dzięki czemu nauka jest dla uczniów znacznie bardziej dynamiczna i interesująca. Jak powiedziano wcześniej, gry są obecnie częścią codziennego życia ludzi, więc trend wdrażania e-sportu w szkołach będzie się utrzymywał.
Na przykład utworzenie drużyny e-sportowej w szkole nie jest takie proste, ze względu na bardzo wysokie koszty, ale warto zdawać sobie sprawę z tego trendu i zacząć korzystać z gier na zajęciach, a nawet tworzyć wydarzenia zachęcające do tego praktykowania rywalizacji za pośrednictwem gier wideo.
E-sporty na największym wydarzeniu technologicznym na świecie
Podczas ostatniej edycji największego na świecie wydarzenia z zakresu technologii edukacyjnych, jednym z głównych prezentowanych trendów było wykorzystanie e-sportu w edukacji. Imprezę tę odwiedziło ponad 20 000 pedagogów z całego świata. Wszyscy z uwagą śledzą nowe wydarzenia, zwłaszcza te wdrażane w czasie pandemii, które pokazały, że zostaną i będą miały ogromny wpływ. Wśród nich e-sport.
Obecnie w Stanach Zjednoczonych uczniowie college’ów (odpowiednik szkół średnich w Polsce) mają już w swoim programie szkolnym konkursy z grami elektronicznymi, co świadczy o tym, że gry te mają ogromną moc angażowania, motywowania uczniów, a nawet identyfikowania nowych umiejętności będzie niezbędna dla zawodów przyszłości.
Według specjalistów nauczyciele, którzy wiedzą, jak wykorzystać te zasoby do nauki, odniosą znacznie większe sukcesy niż ci, którzy pozostają konserwatywni w kwestii wykorzystania gier w edukacji, ponieważ jest to język coraz częściej używany przez młodych ludzi. Poza tym kariera w grach staje się coraz bardziej popularna, zatem umiejętności profesjonalistów w tej dziedzinie trzeba uczyć się od dzieciństwa.