Wypadek autobusu, a odszkodowanie dla pasażera

Jeśli jesteś pasażerem autobusu, który uczestniczył w wypadku, możesz być uprawniony do odszkodowania. Zasady dotyczące tego, jak ubiegać się o takie odszkodowanie za wypadek w autobusie i ile można dostać, są równie ważne. Wszystko zależy od okoliczności wypadku i podróżnych biorących w nim udział. Pasażer powinien znać swoje prawa i wiedzieć, kiedy jak uzyskać odszkodowanie za upadek w autobusie.
Wypadek autobusu, a odszkodowanie dla pasażera
Jeśli jesteś pasażerem autobusu, który uczestniczył w wypadku, możesz być uprawniony do odszkodowania. Zasady dotyczące tego, jak ubiegać się o takie odszkodowanie za wypadek w autobusie i ile można dostać, są równie ważne. Wszystko zależy od okoliczności wypadku i podróżnych biorących w nim udział. Pasażer powinien znać swoje prawa i wiedzieć, kiedy jak uzyskać odszkodowanie za upadek w autobusie.
Wypadek autobusu – kto jest winny
Najważniejsze jest to, aby upewnić się, że masz prawo do składania roszczeń. Możesz to sprawdzić kontaktując się z linią autobusową lub Twoim ubezpieczycielem OC przewoźnika.
Pasażer nie musi wiedzieć, kto jest winny spowodowania wypadku. Odpowiedzialność przewoźnika jest bardzo surowa, bowiem jest to odpowiedzialność na zasadzie ryzyka. Oznacza to, że pasażer wystarczy że zgłosi szkodę przewoźnikowi. Ten, aby nie być zobowiązanym do zapłaty odszkodowania musi udowodnić, że szkoda powstała z winy innego podmiotu – na przykład z winy kierowcy innego samochodu, który spowodował wypadek.
Co do zasady więc, odpowiedzialność za wypadek autobusu leży po stronie przewoźnika, i to od niego pasażer rości o odszkodowanie za upadek w autobusie. Ważne jest, aby pamiętać, że powinieneś jednak przedstawić dowody na to, że wypadek był spowodowany niewłaściwym funkcjonowaniem lub zaniedbaniem ze strony przewoźnika. Mogą to być zeznania świadków, czy zdjęcia z Twojego telefonu.
Jaki odszkodowanie dla pasażera autobusu
Najczęściej pasażer na skutek nagłego hamowania autobusu upada na podłogę i doznaje złamania ręki. W takiej sytuacji ma prawo do uzyskania zadośćuczynienia od przewoźnika (np. zakładu komunikacji MPK). Zadośćuczynienie to rodzaj odszkodowania za doznaną krzywdę, ból, uszczerbek na zdrowiu. Ponieważ krzywda jest wartością niewymierną, to wysokość zadośćuczynienia zależy od wysokości wykazanej krzywdy. Na szczególnie wysokie zadośćuczynienie mogą liczyć poszkodowane dzieci.
Oprócz tego pasażerom mogą przyznawać się inne rodzaje odszkodowań. Na przykład mogą one obejmować koszty leczenia i rehabilitacji oraz rekompensaty za utracone dochody. Wypadek autobusu może więc uprawniać pasażera do uzyskania wielu rodzajów odszkodowania.
Ile czasu na uzyskanie odszkodowania za wypadek autobusowy
Co do zasady pasażer ma 3 lata na skutecznie zgłoszenie szkody do przedsiębiorstwa komunikacji lub jego ubezpieczyciela. Jeżeli wypadek był poważny i kierowca autobusu został skazany wyrokiem karnym za spowodowanie wypadku, to Twój czas na uzyskanie odszkodowania jest wydłużony aż do 20 lat od daty wypadku.
Odszkodowanie za upadek w autobusie – jak uzyskać
Oczywiście możesz samodzielnie starać się uzyskać odszkodowanie od przewoźnika. Im wcześniej wystąpisz o zapłatę odszkodowania tym lepiej. Jednakże skorzystanie z pomocy jaką oferuje kancelaria odszkodowawcza może spowodować, iż Twoje odszkodowanie od przewoźnika autobusowego będzie znamiennie wyższe. Wybór jest jednak zawsze Twój i powinien być przemyślany oraz poprzedzony konsultacją u osoby specjalisty od odszkodowania za wypadek w autobusie.