Czystość w miejscu pracy a wizerunek firmy – jak to się przekłada na postrzeganie klientów?
Ład w miejscu pracy jest jednym z podstawowych warunków pozytywnego postrzegania firmy na zewnątrz. Nawet najbardziej nowoczesne umeblowanie i sprzęt nie zostaną zauważone, jeżeli przestrzeń użytkowa nie będzie utrzymana w należytym porządku. Bałagan nie tylko rozprasza pracowników, ale także wystawia niepochlebne świadectwo firmie. Czym może skutkować zaniedbanie czystości?
Porządek w pracy a przepisy BHP
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. 1997 nr 129 poz. 844 z późniejszymi zmianami), zasady dotyczące bezpiecznego wykonywania pracy określają obowiązki zarówno pracodawcy, jak i pracownika, choć większość obowiązków nałożona jest na tego pierwszego. Pracodawca obowiązany jest utrzymywać czystość we wszystkich pomieszczeniach pracowniczych, socjalnych i sanitariatach, dbać o wietrzenie i zabezpieczenie przed szkodliwymi substancjami. Jeżeli tych obowiązków nie dopełni, może zostać ukarany przez Państwową Inspekcję Pracy. Konsekwencje nieporządków są także innego rodzaju: nerwowa atmosfera w pracy, większe ryzyko wypadków – za skutki których odpowiada oczywiście pracodawca, jak również dezorganizacja, która przyczynia się do spadku zaangażowania i efektywności pracowników.
Czystość w firmie a nabór kadr
Wiadomo, że każda osoba poszukująca pracy zwraca uwagę głównie na wysokość wynagrodzenia. Jednak na współczesnym rynku pracy liczą się także inne czynniki. Pracodawcy oczekują od kandydatów jak najwyższych kwalifikacji i pewnego doświadczenia zawodowego, natomiast potencjalni pracownicy, oprócz godnej zapłaty, spodziewają się określonych warunków pracy: nowoczesnego sprzętu, wyposażenia stanowiska, dobrej organizacji, jasnego zakresu obowiązków, dobrej atmosfery wśród załogi, ale także odpowiednich warunków socjalnych, jak kuchnia, szatnia, ewentualnie prysznice, pomieszczenie do spożywania posiłków podczas przerw, itp. Niestety, nie jest to możliwe do spełnienia, jeżeli w firmie panuje permanentny chaos, nieład w dokumentach, narzędzia walają się w różnych miejscach, kosze nie są opróżniane całymi dniami, a w toaletach unosi się przykry zapach. Znane są przypadki rezygnacji zaakceptowanego już kandydata do pracy, który zrezygnował ze względu na nieporządek w firmie, której kierownictwo nie kwapiło się do zaprowadzenia ładu i czystości.
Czystość a wizerunek firmy
Każdy podmiot gospodarczy współpracuje z innymi – podwykonawcami, dostawcami, wreszcie klientami. Każdego dnia odwiedzają oni kontrahenta i na podstawie wizyt biznesowych wyrabiają sobie opinię o nim. Zwłaszcza goście, którzy przekraczają próg firmy po raz pierwszy, doznają wrażenia, które pozostaje na długo. Jeżeli oczaruje ich stylowa aranżacja wnętrza, jego schludność i „błyszcząca” czystość – potencjalny klient powiąże te elementy z atrakcyjnością oferty i profesjonalizmem pracowników. A od opinii gości zależy bardzo wiele. Oprócz tego „w świat” idzie opinia samych pracowników, którzy w prywatnych rozmowach skarżą się na niemiłe doświadczenia rodzinie i znajomym. A zły marketing szeptany rozchodzi się nad wyraz szybko.
Jak utrzymać ład i porządek?
Zwykle głównym miejscem spotkań z gośćmi firmy jest jej biuro. I to właśnie przede wszystkim pomieszczenia biurowe powinny lśnić czystością (co nie znaczy, że inne pomieszczenia firmowe można potraktować gorzej). Wejście do firmy musi być estetyczne. Wykładziny powinny być całe, bez dziur, starannie odkurzone. Podłogi i okna umyte, kurze z mebli i urządzeń biurowych dokładnie powycierane. Na biurkach żadnego „twórczego nieładu”, dokumenty pochowane w segregatorach. Naczynia w kuchni umyte, czyste umywalki i toalety, uzupełnione mydło w płynie, papier toaletowy i ręczniki papierowe. Wszystko to leży w gestii kierownictwa firmy.
Obecnie przedsiębiorcy na ogół nie zatrudniają pracowników do sprzątania; bardziej opłacalne jest korzystanie z usług zewnętrznych firm sprzątających. Jednak jeżeli z różnych powodów przedsiębiorca woli utrzymywać porządek we własnym zakresie, powinien zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt. Może go nabyć na dogodnych warunkach w sklepie euroczystosc.pl, gdzie dostępne są różnego rodzaju maszyny czyszczące. Do małej firmy wystarczy odkurzacz Numatic do pracy na sucho i na mokro, i niewielki, dwuwiadrowy wózek do sprzątania, również Numatic, który będzie używany do mycia podłóg. Z kolei w sklepie bonus-czystosc.pl istnieje możliwość nie tylko zakupu, ale także wynajmu urządzeń na dogodnych warunkach.
Zobacz także: JAK UŻYWAĆ PODKŁADÓW POD TORT?