Ile osób w minionym roku załatwiło sprawę w nyskim Inspektoracie ZUS?
Około 42,5 tys. klientów odwiedziło w minionym roku salę obsługi klientów w Inspektoracie ZUS w Nysie. Był to drugi wynik w województwie. W całym regionie pracownicy ZUS obsłużyli 282 tys. osób.
Chociaż ZUS coraz bardziej zorientowany jest na elektroniczny kontakt z klientem i usługi cyfrowe, to wciąż wielu mieszkańców regionu najbardziej ceni rozmowę twarzą w twarz z pracownikiem ZUS. W województwie opolskim mieszkańcy regionu mogą skorzystać z 11-stu takich miejsc. Między innymi w Inspektoracie ZUS w Nysie.
– W 2023 roku w placówkach ZUS na Opolszczyźnie obsłużyliśmy bezpośrednio niemal 282 tysiące osób, z czego 42,5 tysiąca klientów załatwiło sprawę „przy okienku” w nyskiej placówce ZUS. Najwięcej zainteresowanych, bo ponad 63 tysiące skorzystało z usług pracowników sali obsługi w Oddziale ZUS w Opolu – informuje Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w Opolu.
Co najczęściej załatwiali mieszkańcy Nysy i powiatu? Najwięcej osób przyszło załatwić sprawy związane z emeryturami i rentami, w sumie niemal 20 tys. O połowę mniej klientów, bo 10,6 tys. odwiedziło tamtejszą placówkę ZUS w sprawach firm i pracowników. O zasiłki i świadczenia rehabilitacyjne pytało w ubiegłym roku prawie 7,6 tys. mieszkańców miasta i powiatu, a profil PUE ZUS i jego obsługa były tematem rozmowy prawie 1300 osób. Sporą rzeszę zainteresowanych przyciągnęły świadczenia dla rodzin (500+ i 800+), bo 3,1 tys. klientów.
W ostatnich kilku latach ZUS przeobraził się w e-urząd dostępny 24 godziny przez 7 dni w tygodniu. Dużą rolę odgrywa Platforma Usług Elektronicznych ZUS, na której profil założyło niemal 12,3 mln użytkowników. Dla lekarzy i pacjentów – pełna elektronizacja zwolnień lekarskich, dla przedsiębiorców – możliwość samodzielnego generowania na PUE ZUS potwierdzeń z Zakładu do wykorzystania w bankach, sądach czy urzędach, dla rodziców – opcja wnioskowania przez PUE o świadczenie wychowawcze, wyprawkę szkolną czy wcześniej o Polski Bon Turystyczny. To tylko przykłady przejścia z papierowego sposobu kontaktu z klientami na formułę elektroniczną.
Dużym ułatwieniem dla klientów ZUS okazała się możliwość wideorozmowy z konsultantem w ramach e-wizyty, którą można przeprowadzić dzięki urządzeniom mobilnym jak smartfon czy tablet. To rozwiązanie ZUS uruchomił w trakcie pandemii. Rozmowę można zamówić w dni robocze między godz. 9 a 14.05. Mieszkańcy Opolszczyzny dołączyli do grona klientów, którzy mogli sięgnąć po taką formę załatwienia indywidualnej sprawy na początku listopada 2020 r.
Sebastian Szczurek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
województwa opolskiego