Jak zwiększyć wydajność procesów realizacji zamówień w magazynie?
W erze e-commerce szybkość dostarczania zamówień do klienta końcowego stała się szczególnie istotna. Najwięksi gracze branży konkurują także na tym polu, dbając o to, by procesy kompletacji i wysyłki zamówień odbywały się w możliwie jak najkrótszym czasie. Aby podnieść jakość swoich usług, warto więc przyjrzeć się procesom, jakie mają miejsce w magazynie i dopasować je do możliwości i potrzeb działalności. Podpowiadamy, jak poprawić wydajność tego etapu łańcucha dostaw.
Analiza procesów realizacji zamówień
Pierwszym krokiem każdej próby zwiększenia efektywności magazynu powinna być skrupulatna analiza toczących się w nim procesów. Dotyczy to zarówno samego momentu zbiórki przedmiotów w celu kompletacji zamówienia, jak i czynności administracyjnych. Na tym etapie warto określić, ile czasu zwykle zajmują poszczególne zadania, oraz ocenić, czy cały proces odbywa się płynnie i bez przestojów. Identyfikacja wąskich gardeł pomoże zauważyć, na poprawieniu jakich działań warto skupić się w pierwszej kolejności. Analizie należy poddać również procesy załadunkowe i rozładunkowe, a także związane z transportem ładunków w przestrzeni magazynu.
Automatyzacja zadań
W działalnościach, w których wiele zadań to procesy powtarzalne, żmudne lub trudne bądź niebezpieczne dla pracowników, warto zdecydować się na zwiększenie poziomu automatyzacji. Zakup robotów przeznaczonych do wykonywania konkretnych zadań jest kosztowny, jednak w dalszej perspektywie odciąża budżet działalności — maszyny są bardziej precyzyjne, popełniają mniej pomyłek i mogą pracować wydajnie przez długi czas.
Optymalny podział przestrzeni
W magazynach, szczególnie tych o wielkiej powierzchni, niezwykle istotny jest podział przestrzeni na strefy i upewnienie się, że składowane przedmioty rozmieszczone są w sposób intuicyjny i optymalny. Dla przykładu, często kupowane razem produkty można umieścić na jednym regale obok siebie — dzięki temu pracownik kompletujący zamówienia będzie mógł zmniejszyć średni przebywany w tym celu dystans.
Ergonomia i specyfika pracy
Poszukując sposobów na zwiększenie wydajności procesów realizacji zamówienia, warto odnieść się także do doświadczeń i opinii pracowników na temat przebiegu wykonywania powierzanych im obowiązków. W ten sposób można zidentyfikować takie problemy jak niejasny podział zadań czy brak przejrzystości otrzymywanych instrukcji. Współpracę między pracownikami może pomóc usprawnić zastosowanie lepszego sposobu komunikowania się w przestrzeni magazynu.
Optymalizacja czy reorganizacja?
Mierząc się z wąskimi gardłami i nieoptymalnie wykonywanymi zadaniami, firmy często zastanawiają się nad przeprowadzeniem całkowitej reorganizacji przestrzeni magazynu. Choć niekiedy jest to bardzo dobry ruch, nie zawsze jest niezbędny — czasem wystarczy wyłącznie zoptymalizować określony etap procesu realizacji zamówień, by natychmiast odnotować znaczącą poprawę wydajności. Taki efekt można osiągnąć np. poprzez zastosowanie urządzeń przeładunkowych o większym udźwigu lub zmianę miejsca składowania poszczególnego typu towarów.
Aby sprawnie i prawidłowo realizować zamówienia w swojej firmie, warto zdecydować się na powierzenie zadania zaprojektowania magazynu doświadczonemu deweloperowi. Najlepsze i optymalne dopasowanie przestrzeni do potrzeb działalności zapewniają budowane na zamówienie obiekty BTS, czyli „szyte na miarę”. Można także zdecydować się na wynajem gotowej przestrzeni w parku logistycznym zarządzanym przez doświadczonego, renomowanego operatora. Obiekty BTS, a także przestrzenie w parkach logistycznych i centrach dystrybucji ma w swojej ofercie na przykład Panattoni — lider polskiego i europejskiego rynku powierzchni logistyczno-przemysłowych. O bieżących przedsięwzięciach tego dewelopera przeczytasz na stronie https://panattonieurope.com/pl-pl/aktualnosci.