SEO i SEM. Dlaczego warto wdrożyć, te działania na strony internetowe?
Nawet bardzo dobrze zbudowana strona internetowa nie będzie wiele znaczyć, jeśli zostanie niezauważona. Prawda jest taka, że im wyżej nasza strona www znajdzie się w wynikach wyszukiwania, tym większe szanse, że zostanie odwiedzona przez użytkowników, a co za tym idzie, przeczyta nasze treści, dokona zakupu, czy skorzysta z naszych usług. Dlatego też nikogo już nie powinno dziwić, że coraz częściej korzystamy z takich narzędzi do promowania stron internetowych, jak SEO, oraz SEM. Czym dokładnie są i czym się różnią?
Czym jest SEO, a czym jest SEM?
Pojęcia SEO i SEM są bardzo często, choć niesłusznie, uważane za jedno i to samo. Nie można jednak do końca utożsamiać tych dwóch narzędzi, ponieważ pojęcie SEM, określa nieco szerszy zakres działań, aniżeli SEO.
SEO, najprościej mówiąc, jest to odpowiednia optymalizacja stron internetowych, tak aby pojawiały się one najwyżej w tzw. naturalnych wynikach wyszukiwania, czyli takich, których nie uzyskamy przy pomocy np. płatnych kampanii reklamowych, czy linków sponsorowanych. Każdy, kto chce zaistnieć w sieci, z pewnością dobrze zna korzyści płynące z podejmowania takich działań. Lepsze, wyższe pozycję w wynikach wyszukiwania, pozwolą na większą rozpoznawalność, budowanie zaufania, oraz zwiększenie zysków ze sprzedaży, biorąc pod uwagę profesjonalne sklepy internetowe.
SEM (ang. Search Engine Marketing), to jak już wspomniano szersze pojęcie, które skupia w sobie zagadnienia związane z opisanym wyżej SEO, oraz PPC. czyli formą reklamy płatnej (kampanie bannerowe i płatne linki sponsorowane). PPC. staje się coraz popularniejszą formą promocji stron internetowych, ze względu na korzystną formę rozliczania i bardzo dobry efekt dla wyników wyszukiwania. Czym charakteryzuje się ta korzystna forma rozliczenia, otóż zleceniodawca zapłaci za nią dopiero wówczas kiedy użytkownik kliknie i wejdzie na naszą stronę, a nie za samo wyświetlenie. Najpopularniejszym w Polsce rodzajem reklamy PPC. jest dobrze znany Google AdWords. Wracając do SEM, to działanie marketingowe ma na celu, sprawić, aby nasza strona internetowa zajmowała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, zarówno tych naturalnych, jak i płatnych.
Korzyści z podejmowania działań marketingowych SEO i SEM
Jeśli posiadamy stronę internetową, bloga, czy prowadzimy atrakcyjny sklep internetowy, doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że nie będąc zauważeni przez użytkowników, nie jesteśmy w stanie w tym internecie zaistnieć. Dlatego też wręcz logicznym wydaje się, że wszelkie działania podejmowane w celu zwiększenia widoczności naszej strony www, są jak najbardziej uzasadnione.
Zalety SEO i SEM:
-
wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania- odwiedzający, czy potencjalni klienci łatwiej trafią na naszą stronę, zwiększy to nie tylko ruch na stronie, ale także np. sprzedaż i zyski z niej wynikające, czy zaufanie do firmy
-
działania z zakresu SEO są stosunkowo niedrogie i długotrwałe
-
działania SEM, natomiast to dość szybkie efekty i choć są płatne, to w porównaniu z drogimi kampaniami reklamowymi w telewizji, czy w stacjach radiowych, wypadają naprawdę korzystnie
Podsumowanie
Wszelkie działania podejmowane, w celu wypromowania naszej strony internetowej są jak najbardziej pożądane, jeśli chcemy zaistnieć w sieci, nie należy bagatelizować, takich działań jak opisywane w artykule SEO, PPC. czy SEM. Przy czym należy pamiętać i zwrócić szczególnie uwagę na to, żeby zostały one wprowadzane w sposób przemyślany i dokładnie zaplanowany. Dlaczego? Ponieważ nie są to narzędzia, które niczym magiczna różdżka sprawią, że Twoja strona internetowa w mgnieniu oka osiągnie sukces i zostawi daleko w tyle konkurencję, nie odkryliśmy też niestety jakiegoś wyjątkowego sposobu, jeśli my to robimy, to z pewnością nasi konkurenci również, dlatego też należy robić to wyjątkowo przemyślanie, jeśli nie czujemy się na siłach, warto rozważyć podjęcie współpracy z profesjonalną agencją interaktywną.
Zobacz także: CZYM JEST SEO DLA ECOMMERCE